5 kategorier del 2

Hei all sammen!
Her kommer en oppgave om 5 kategorier igjen. Jeg skriver hva de var en gang til: portrett, dyr, collage, arkitektur og selvvalgt kategori. Jeg har kun valgt 4 av de i bildene mine. På alle bildene har jeg brukt Nikon D90-kamera. Alle bildene er originale, bortsett fra at jeg har croppet noen. Det er heller ikke brukt blits på de, bare naturlig lys. Innstillingene på kameraet har jeg også skrevet opp nedenfor kommentarene.

Kategori 1: Portrett

Her har jeg tatt bildet i 3/4 posisjon. Lyset kommer litt fra alle kanter, siden det er tatt ute. Jeg ville at hun skulle se bort, og ha et litt usikkert uttrykk i ansiktet. Bakgrunnen ble uklar, slik at Mathilde kom mer i fokus i bildet.

Her er innstillingene som jeg har brukt:
ISO: 200
Blenderåpning: f/6.3 
Lukkerhastighet: 1/400


Dette bildet er tatt ifra froskeperspektiv, og bildeposisjonen er en face. Mathilde står på en slags benk, og jeg satte meg ned på huk. Lyset kommer fra høyre side, og man kan se gjenskinnet i ansiktet og på jakken hennes. Himmelen er så lys at den ikke synes, og bildet er ikke klippet ut. Det fungerte nesten som om at hun er i fotostudio mener jeg.

ISO: 200
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/320

Kategori 2: Dyr

Dette er hunden til ei venninne av meg, Charlie. Han var så snill og lot meg fotagrafere han. Dette bildet er tatt i posisjonen en face, og fokuspunktet blir snuten hans. Charlie er plassert midt i bildet, slik at det ble symmetrisk. Det var også litt kult at han hadde munnen åpen på dette bildet.

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/10


Her ligger han og koser seg med den oransje ballen sin. Bildet er tatt i 3/4 profil. Bakgrunnen er blitt blurry, slik at fokuset faller på ansiktet hans og spesielt på den oransje ballen. Det er gjort med vilje. Lyset er ikke så veldig synlig, men det kommer uansett ovenfra og fra begge sider. 

ISO: 1600
Benderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/40


Dette bildet er også tatt en face, som kanskje er litt standard for portretter. Her ser vi kanskje ikke øynene så godt, men det gjør ingenting. Beina til Charlie går også i ett med skinnet som han ligger på. 

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/10


Kategori 3: Collage - Behind the scenes
Jeg har valgt å lage en annerledes collage enn det som egentlig var oppgaven. Jeg har brukt en nettside som er http://www.pixlr.com/express for å lage oppsettet. Bildene er tatt i forberedelsene til det selvvalgte temaet "Broken angel", altså litt på settet før de skikkelige bildene ble tatt. Derfor valgte jeg tittelen "Behind the scenes" for denne collagen. Teksten har jeg lagt på i Photoshop etter at jeg lagde oppsettet på pixlr. De fleste bildene er tatt på siden av, og ikke rett på.


Selvvalgt kategori: Broken Angel

For å ta "Broken Angel"-bildene har jeg fått venninna mi Electra til å være modell for meg. I dette bildet kan man se antydninger til den ene gullfargede vingen hennes. Lyset er middels, slik at det passer til at det er en trist stemning. Ideen her var at hun skulle se rett inn i kameraet, med et trist og usikkert uttrykk. Hun har blitt sminket slik at det ser ut som om hun har grenet, på grunn av mascaraen i tårene. Hun ser rett og slett fortapt ut.

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/25

Her sa jeg at hun skulle se ned, og se like trist ut som på det første. Det er også tatt i posisjonen en face. Vingene er på dette bildet mye synligere enn på det forrige, og de mener jeg selvfølgelig er viktige for hele kategorien. Lyset kommer både fra høyre og venstre, på grunn av at det er vinduer på begge sider når jeg tok bildet. Det er det samme på alle "Broken Angel"-bildene.

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/40

Electra fant denne tingen, det lille forstørrelsesglasset. Jeg mener det gjorde bildet litt mer spennende. Utsnittet er akkurat stort nok til at hun får plass i midten av bildet, i det gyldne snitt. Vi brukte forstørrelsesglasset for å forstørre det fortapte uttrykket i øynene hennes. 

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkerhastighet: 1/30


Så var det det siste bildet. She`s still broken. Ideen her er at nå har hun funnet en løsning, og skikker opp mot venstre hjørne av bildet. Det var meningen hun skulle se vekk fra kameraet, og se drømmende ut istedet. De tre siste bildene er tatt fra samme vinkel.

ISO: 1600
Blenderåpning: f/5.6
Lukkertid: 1/40


- Millie <3


Populære innlegg fra denne bloggen

Stavanger Kunstmuseum next :)

Lukkertid!

Et lite sammendrag av halvåret...